Bankszámla adatokra vadásznak csalók

Szerkesztő | 2021. 02. 15. – 09:11

Látszólag a bank nevében telefonálnak, majd adategyeztetésre hivatkozva megpróbálják kicsalni a bankszámla adatait, amellyel leemelhetik az ott lévő összeget a csalók. A Budapesti Rendőr-főkapitányság egy számlatulajdonossal megtörtént eseten keresztül hívja fel a figyelmet az ilyen típusú csalásokra, az áldozattá válás megelőzése érdekében.

© Fotó
pexels.com/Karolina Grabowska

A Budapesti Rendőr-főkapitányságnak (BRFK) egy számlatulajdonos elmondta, hogyan próbálták megszerezni adatait. Legyen ez intő példa mindannyiunknak. A nő a következőket mondta:

A bankom ügyintézőjeként bemutatkozó férfi telefonon hívott január 28-án, majd a szokott bevezető után („a beszélgetést minőségbiztosítási okokból rögzítjük” stb.) rögtön a lényegre tért: Azért hívom asszonyom, mert a bankkártyáját valószínűleg feltörték. Indítottak róla egy 22.000 Ft-os utalást, amit a rendszer blokkolt, tehát az utalás sikertelen volt. Fizetett Ön a mai napon a kártyájával?

Ezt követően azt kérte, egyeztessük az adataimat. Igyekezett gyorsan, határozottan feltenni a kérdéseit, én azonban némi zavart éreztem a hangjában, ezért az adategyeztetés helyett kértem, hogy legyen szíves, adja meg a számát, majd én visszahívom, mert nekem nem jött SMS-értesítés a bankomtól sem sikeres, sem meghiúsult utalásról, ezért ennek szeretnék utánanézni. Ez annyira megzavarta az állítólagos banki ügyintézőt, hogy meg is szakította a beszélgetésünket. Én pedig annak ellenére, hogy szerencsére nem tudtak becsapni, rögtön felhívtam a bankom telefonos ügyfélszolgálatát.

Az ilyen típusú csalás megelőzéséért a BRFK a következőket tanácsolja:

  1. Ne vegyen komolyan semmilyen hívást, SMS-t, vagy közösségi oldalon keresztül érkezett üzenetet, illetve e-mailt, amelyben az internetbankos bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavát és/vagy PIN-kódját kérik Öntől!
  2. Szintén gyanús, ha magyartalan szövegezésű, nehezen értelmezhető e-mailben kérik Öntől ezeket, mivel az üzeneteket a külföldi elkövetők gyakran fordítóprogrammal szerkesztik.
  3. Ha bankjára hivatkozva hívják fel Önt, és adatokat kérnek, inkább hívja Ön vissza a bank ismert ügyfélszolgálati telefonszámát!
  4. Amennyiben a bank észlel bankkártyát érintő csalást, akkor az ügyféltől nem kell bekérnie részletes kártyaadatokat, hiszen a banki rendszerben azok rögzítve vannak. Soha ne adja ki adatait az ilyen típusú hívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre válaszolva, vagy linkekről elérhető internetes felületeken mert egy bank SOHA NEM kér Öntől ilyen módon bizalmas adatokat. Az Ön azonosító adatai hiányában a csalók tehetetlenek, nem férnek hozzá a számlájához.
  5. Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt Önnek!
  6. Mielőtt bejelentkezne az internetbankjába, mindig ellenőrizze a böngésző címsávban a honlap pontos címét, majd kattintson a böngésző címsorban megjelenő lakat ikonra, így láthatja, hogy valóban az Ön bankja adta-e ki a honlapot. Amennyiben más jelenne meg, azonnal zárja be az oldalt!

Ha már megadta adatait a csalóknak, akkor a legrövidebb idő alatt értesítse az esetről a bankját annak központi telefonszámán, e-mail címén, vagy személyesen bármelyik bankfiókban, illetve tegyen rendőrségi feljelentést!

Forrás: BRFK

Rovat