Tavaly nyáron bombaként robbant a hír, hogy Pikó Andrásék egy 4,5 méteres vasbeton szoborral tisztelegnének a roma kultúra előtt. A művészek szerint a mű egy hullámzó vízen csónakázó farkast ábrázol, amit azzal magyaráztak, hogy az az örök változás hullámain egyensúlyozó művész és az örök vándorlásban élő roma nép szimbóluma.

A kommunista idők művészetét idéző „alkotás” hatalmas felháborodást váltott ki a környéken élőkből, ám a baloldali városvezetés azt a szokásos módon intézte volna: a döntést követően utólag kívánták kikérni az ott élők véleményét.

A szobor legkitartóbb pártfogója Erőss Gábor alpolgármester volt, aki akkor azt mondta: ez egy reflexió a kerület zenész muzsikus hagyományokra, olyan szobor, amely biztosítja az azonosulás lehetőségét, játékos formában utal vissza a kerület muzsikus hagyományára. A baloldali képviselők ezt egyöntetűen megszavazták.

Ám időközben az egyébként baloldali körökben forgó művész kijelentései miatt egyre nagyobb botrányokba keveredett. Amikor Wahorn András rasszista kijelentéseket tett egy videóinterjúban, Erőss Gábor még kiállt a szobor és alkotója mellett, mondván:

„Wahorn magánemberként rasszista, nem bíbelődünk a Wahorn nyilatkozatainak értelmezésével, nincs vele dolgunk.”

Wahorn pedofiliát védő kijelentései után azonban már védhetetlen lett a szobor is, így a tavalyi év utolsó képviselő-testületi ülése után kénytelenek voltak visszavonni azt.

Vörös Tamás, a Józsefvárosi Fidesz frakcióvezetője szerint két okból is üdvözlendő, hogy végre visszavonják a tervüket: „az egyik az alkotó közéleti tevékenysége, de idáig el sem kellett volna jutni. A másik, hogy ízlésbűnözés, amit oda terveztek, és amit a mátyás téren élők felháborodása is övezett.”