A Ford T-modell korának messze a legnépszerűbb autója volt. 1908-tól csaknem 20 éven keresztül gyártották, és több mint 15 millió darab gurult ki a gyárból. Az autó alkotói között ott volt két magyar: Galamb József és Farkas Jenő. Előbbinek két találmányát – a bolygóműves sebességváltót és a levehető hengerfejű motort – is beépítették a híres T-modellbe.

A makói születésű Galamb József szülővárosában kezdte meg a tanulmányait. Innen a szegedi Állami Fa- és Fémipari Szakiskolába került majd a Budapesti Állami Felsőipariskolának hallgatója lett. A Népszínház utca és Blaha Lujza tér sarkánál álló épületben ma az Óbudai Egyetem, Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kara működik. Itt 24 tantárgyat tanult, és egy kivételével mindegyikre jeles osztályzatot kapott.

A Galamb testvérek. Balról a második József.
Fotó: József Attila Múzeum

Egy tanulmányi ösztöndíjnak köszönhetően 1903-ban Németországba utazott, s miután az autógyártás mindig is az érdeklődésének középpontjában volt, beállt dolgozni a Daimler, a Benz és az Adler Automobil Company vállalatokhoz.

Nagy álma volt az autó-világkiállításra elmenni, ezért az Egyesült Államokba utazott, ahol több autógyártónál is megfordult. Bár a Cadillac is csábította, végül Henry Fordnál vállalt állást 1905-ben. A kezdő fizetése heti 20 dollár volt. Tehesége hamar kibontakozott, ezért rövid időn belül ő lett a gyár főmérnöke majd igazgatója. Henry Ford mindig kikérte a véleményét, ha fontos szakmai döntés előtt állt.

Galamb József többször is hazalátogatott és előadásokat tartott, sőt ösztöndíjat is alapított a tanulni akaró, szegény sorsú makói diákoknak. Szívbetegsége miatt 1944-ben nyugdíjba vonult, majd 1955-ben hunyt el Detroitban.

Fotó: Óbudai Egyetem

A világhírű mérnök 2017-ben posztumusz díszpolgári címet kapott Józsefvárostól, amelyet hozzátartozója, Dr. Galamb Erzsébet vett át. Egykori iskolájának épületében, az Óbudai Egyetem Bánki Donát karán emlékszobát rendeztek be tiszteletére, és róla nevezték el a kar legszebb előadótermét is.