140 éve született Galamb József, a Ford T-modell egyik alkotója

Szerkesztő | 2021. 02. 03. – 09:13

Hogy mi a kapocs a világ első népautója és Józsefváros között? A válasz: Galamb József, a Ford Motor Company magyar tervezője, aki Józsefvárosban tanult gépészetet a Budapesti Állami Felsőipariskolában, amely ma az Óbudai Egyetem égisze alatt Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar néven működik a Népszínház utcában. A 140 évvel ezelőtt, február 3-án született Galamb Józsefnek 2017-ben posztumusz díszpolgári címet adományoztak Józsefvárosban.

© Fotó
Durbák György/Óbudai Egyetem

Mintegy 15 és félmillió darab készült a Ford T-modellből, amely ezzel a világ első népautója lett. A jármű sikerében oroszlánrészt vállalt Galamb József magyar mérnök, aki több találmányát is beleépítette a népszerű autóba. De mielőtt az amerikai céghez került, hosszú utat kellett bejárnia Galamb Józsefnek.

© Fotó
wikipedia

A makói származású fiú a szegedi Állami Fa- és Fémipari Szakiskola elvégzését követően a Budapesti Állami Felsőipariskolának lett a hallgatója. A hároméves képzés alatt 24 tantárgyat tanult, és egy kivételével mindegyikre jeles osztályzatot kapott.

© Fotó
hungaricana

Pályája kezdetén tanulmányi ösztöndíjjal Németországba utazott, ahol dolgozott a Daimler, a Benz és az Adler Automobil Company vállalatoknál is. Ezután álmait követve az Egyesült Államokba utazott, ahol több autógyártó cégnél megfordult, majd megismerkedett Henry Forddal és a nála vállalt állást 1905-ben. Karrierje sebesen ívelt felfelé, nemsokára ő lett a gyár főkonstruktőre, majd főmérnöke és igazgatója. Mint azt az Autó című lap 1930-as számában írták: nélküle egyetlen lépést sem tett Henry Ford, és ha probléma merült fel, mindig kikérte Galamb József véleményét, mielőtt döntött volna.

© Fotó
történelmi.blog.hu

A Ford T-modellt 1908-tól csaknem 20 éven át gyártották. Ennél a típusnál használták először a Galamb találmányát a bolygóműves sebességváltót, valamint a levehető hengerfejű motort. Ebből a modellből a mai napig őriznek egyet az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karon.

© Fotó
Durbák György/Óbudai Egyetem

A T-modell tervezői csapatában Galamb József mellett egy másik magyar mérnök, Farkas Jenő is részt vett, akivel később a Fordson-traktort, az első sorozatgyártott mezőgazdasági járművet is megalkották. Galamb József nem feledte el gyökereit, több alkalommal hazatért, érdekes előadásokat tartott az autó és traktorgyártásról a Magyar Mérnök és Építész Egyletben, valamint ösztöndíjat alapított a tanulni akaró, szegény sorsú makói diákoknak. Szívbetegsége miatt 1944-ben nyugdíjba vonult, majd 1955-ben hunyt el Detroitban.

A világhírű mérnök 2017-ben posztumusz díszpolgári címet kapott Józsefvárostól, amelyet hozzátartozója, Dr. Galamb Erzsébet vett át. Egykori iskolájának épületében, az Óbudai Egyetem Bánki Donát karán emlékszobát rendeztek be tiszteletére, és róla nevezték el a kar legszebb előadótermét is. 

© Fotó
Durbák György/Óbudai Egyetem
Rovat