Segítsünk gyermekeinknek - visszatérés az iskolába

Bányai Rudolf | 2020. 09. 15. – 10:07

Minden ősszel a szülők feladata felkészíteni a gyereket az iskolába való visszatérésre. Ez nemcsak azt jelenti, hogy megvásároljuk a tanszereket, hanem segítsünk a gyermekeknek az iskolai problémák kezelésében is. Az idei tanévet a COVID-19 elterjedése is nehezíti, fel kell készülnünk a járvány okozta nehézségekre is.

© Fotó
gyerekmosoly

Több kutatás is készült a témában, amik azt mutatják, hogy a COVID-19 miatt a szülők és a gyermekek is nagyobb fokú stressznek vannak kitéve. A vírussal kapcsolatos vitás és néha egymásnak ellentmondó információkkal a bizonytalanság pedig fokozódhat. Noha fokozottabb szorongást okozhat, a szülők jelentős szerepet játszhatnak abban, hogy a gyermekek megbirkózzanak vele, ösztönözhetik az iskolakezdéshez való pozitív hozzáállást, és segíthetnek csökkenteni a gyermekek aggodalmait.

Beszéljünk őszintén és nyíltan

A pszichológiában az „aminek ellenállsz, az fennmarad” kifejezést használják annak leírására, hogy a tartalmas beszélgetések hiánya tartósabb szorongáshoz vezethet a gyermekeknél. Fontos, hogy őszinte és nyílt beszélgetéseket folytassunk gyermekeinkkel a vírusról és annak következményeiről, az életkoruk és érettségi szintjüknek megfelelően.

© Fotó
muhelalth.org

Egy kisebb, 1–3. osztályos gyermekkel meg lehet beszélni, hogy milyen változások lesznek ebben az évben. A távolságtartás miatt osztályuk szűkösebb lehet, a tanárok pedig maszkot viselhetnek. Az idősebb gyermekek esetében megkérdezhetjük, vannak-e konkrét dolgok, amelyek aggasztják őket, és ezeket átbeszélhetjük velük. Tudatosítsuk a gyermekeinkben, hogy ők is tehetnek az egészségbiztonságukért – például kerüljék az arcuk érintését, vagy használjanak kézfertőtlenítő eszközöket, és tartsanak távolságot másoktól. Hangsúlyozzuk a gyermekeinknek, hogy fontos szerepük van a betegség elkerülésében, ahelyett, hogy olyan a dolgokra összpontosítanánk, amelyeket nem tudunk befolyásolni.

Nevezzük meg a félelmeket, azok megszelídítésére

A pszichológusok gyakran arra ösztönzik a szülőket, hogy alkalmazzák a „nevezd meg-szelídítsd meg” stratégiát. A szülők segíthetnek gyermekeiknek az aggodalmaik felismerésében, ha megkérdezik tőlük, mi aggasztja őket. A probléma nevén nevezése gyakran segít megszelídíteni a félelmet. Emellett a szülőknek és a gyerekeknek ad egy közös érzelmi nyelvet, amelyet fel lehet használni a későbbi beszélgetések során, és lehetőséget nyújt a szülőknek az érzelmi támogatásra és a stratégiák kialakítására a problémák leküzdésére.

Összpontosítsunk a pozitív dolgokra

Fontos tudomásul venni a gyermekek aggodalmait és szorongásait, de a szülőknek arra is ösztönözniük kell gyermekeiket, hogy összpontosítsanak azokra a dolgokra, amelyek örömet okoznak. A gyerekek valószínűleg izgatottan várják, hogy személyesen találkozhatnak barátaikkal, osztálytársaikkal és tanáraikkal.

Készítsünk kiszámítható napirendet

A szülők a kiszámítható napirend kialakításával segíthetik a gyermekeket, hogy nagyobb biztonságban érezzék magukat. Legyen például meghatározva az étkezések, a reggeli ébresztő vagy a lefekvés időpontja.

© Fotó
pinterest

Legyünk nyugodtak

Sokszor mi is bizonytalanok vagyunk, vagy aggódunk, azonban amennyire csak lehetséges, próbáljunk meg nyugodt és magabiztos hozzáállást mutatni az iskolába való visszatéréshez és legyünk megértőbbek az esetleges tiltakozás vagy sírás esetén.

Az iskolába való visszatérés idén más, mint eddig bármikor, a gyermekeket azonban pozitív hozzáállással segíthetjük, valamint azzal, hogy meghallgatjuk az aggodalmaikat, megtanítjuk őket különböző megküzdési stratégiákra és együtt áttekintjük a szabályokat.

Szöveg: Horváth Lilla

Rovat