Öt javaslat kapcsolatunk megóvására a karantén alatt

Bányai Rudolf | 2020. 05. 14. – 11:38

Senki sem immunis a feszültségekre, és ezekben a példátlan időkben a magas szintű stressz a mindennapjaink természetes része. A párok számára ez a nehéz időszak szerencsés esetben akár meg is erősítheti kapcsolatukat, de sajnos akár meg is terhelheti. Közismert, hogy Kínában a karantén feloldása után megsokszorozódott a válások száma. Nem kérdés miért. Legtöbben jelenleg időnk jelentős részét otthon töltjük a vírus terjedésének megfékezésére irányuló intézkedések miatt, de ha néhány dolgot szem előtt tarunk, elkerüljük, hogy a fokozott stressz kikezdje a kapcsolatunkat.

© Fotó
Git Stephen Gitau/pexels

1. Nevezze meg érzelmeit és a stressz kiváltó tényezőit.

A kutatások azt mutatják, hogy amikor képesek vagyunk megnevezni azt, amit érzünk, valamint azonosítani azokat a dolgokat, amelyek kiváltják a stressz-reakciónkat, akkor jobban érezzük magunkat. Az ilyen érzelmi szabályozás és tudatosság kiváló módja annak, hogy megnyugtassuk önmagunkat. Ez azt is lehetővé teszi, hogy teljesebben ott lehessünk és támogathassuk esetleg szorongó partnerünket.

2. Állítson be egészséges határokat az új helyzethez igazodva

A társadalmi távolság és a karantén, párok és családok millióit kényszerítette ismeretlen helyzetbe: otthoni munkavégzésre, oktatásra, és általában sokkal több időt töltünk otthon. Sokakat sújtja a csökkentett jövedelem, vagy a munka elvesztése is, ami tovább fokozza a bizonytalanságot.

Annak érdekében, hogy otthonunkat hozzáigazítsuk ehhez a változáshoz, határozzuk meg a megfelelő határokat, és tisztázzuk az iskolával, házimunkákkal, munkával stb. Kapcsolatos elvárásokat:

  • Egy új hétköznapi ütemterv fenntartása.
  • A ház bizonyos területeinek kijelölése „csak munka” vagy „munkától mentes” terekké (amennyiben lehetséges).
  • Írásbeli ütemtervek és ellenőrző listák készítése a házimunkák, a munka, a tanulás és egyéb feladatok kezelhetőségének elősegítése érdekében.
  • Tartsuk tiszteletben egymás tereit, amikor dolgozunk (például nem szakítjuk meg kérdéssel vagy kéréssel, csak azért, mert otthon van).
© Fotó
Pixabay

3. Fontos, hogy folyamatosan gondozzuk önmagunk és egymás testi és lelki egészségét

Az egészségünk megfelelő gondozása javítja a stressz-ellenálló képességünket és erősíti immunrendszerünket. Beszéljük meg egymással, hogy együtt odafigyelünk mind a testi, mind a mentális „wellnessre”. A legfontosabb összetevői testi-lelki egészségünknek a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, a táplálkozás, a hidratáció, a testmozgás, és a szellemi frissességet szolgáló feladatok. Ezek közül sok együtt is végezhető, így kiváló párterápiás lehetőség is egyben!

4. Törekedjünk a megfelelő kommunikáció fenntartására

Nagyon könnyű beleragadni saját érzelmeinkbe, és nem észrevenni azt, hogy partnerünk is küzd és igyekszik a lehető legjobban helytállni. Párunkkal egy csapatot alkotunk, a megfelelő párbeszéd pedig a csapat egyik alapvető funkciója. Megpróbálhatjuk javítani a kommunikációt különféle technikákkal:

Próbáljunk meg elkerülni a hallgatást, akkor is, ha az tűnik a könnyebbik útnak. Ha leültünk beszélni, ne szakítsuk félbe párunkat, használjunk hozzáférhető és nem fenyegető testbeszédet, tegyünk fel tisztázó kérdéseket.

„Lágy indítás”

Dr. John Gottman párkapcsolati szakértő azt mondja, hogy a beszélgetések kezdetének módja általában meghatározza azt is, hogyan fejeződnek be. Tehát, amikor egy nehéz témát hozunk fel a párunknak, kezdjük a lehető legkedvesebben és legnyitottabban. Gottman ezt „puha indításnak” nevezi. A lényeg az, hogy produktív, ne ítélkező és ne vádló hangot használjunk, és igyekezzünk nem felróni a hibáit. Annak elkerülése érdekében pedig, hogy kéretlen tanácsokat adjunk, a legelején tisztázzuk, mit várunk a beszélgetéstől.

© Fotó
Jasmine Wallace/pexels

5. Időt kell fordítani az egymáshoz kapcsolódásra

Ezekben a nehéz időkben a szokásosnál is nagyobb figyelmet kell fordítanunk arra, hogy megtaláljuk a pozitív dolgokat az életünkben. Egyszerűen csak kérdezzük meg a nap végén egymástól, milyen napja volt, beszéljünk arról, miért lehetünk hálásak, és bókoljuk még többet egymásnak. Ezzel nem csak erősítjük a kötődést, de megkönnyítjük egymás mindennapi nehéz pillanatait.

A kapcsolathoz szükséges idő - például telefon nélküli vacsora, vagy akár egy környékbeli séta – szintén elmélyítheti a köteléket, enyhítheti a stresszt (ideértve a stressz fizikai hatásait, mint például a magas vérnyomás és az álmatlanság), és segíthet a jelenre koncentrálni. Az ismeretlen nehézségekkel való szembesülésünk idején pedig a jelen pillanatra való összpontosítás több bizalom és kevesebb félelem-alapú cselekvést eredményez.

Szöveg: Horváth Lilla

Rovat