1. Legyen nyugodt és proaktív

A szülőknek nyugodt és proaktív beszélgetést kell folytatniuk gyermekeikkel a koronavírusról és arról, hogy azzal szemben mit tehetnek, hogy megőrizzék egészségüket. Mondjuk el nekik, hogy előfordulhat, hogy olyan tüneteket érezhetnek, amelyek nagyon hasonlítanak a vírus ismert hatásaihoz, vagy az influenzához, de nem kell indokolatlanul megijedniük ettől, egyáltalán nem biztos, hogy ők is megfertőződtek.  Arra kell ösztönöznünk gyermekeinket, hogy szóljanak, ha nem érzik jól magukat, vagy ha aggódnak a vírus miatt, hogy tudjunk számukra segítséget nyújtani.

2. Fontos a napi rutin megszervezése és betartatása

A gyerekeknek struktúrára, keretekre van szükségük, hogy megmaradjon a biztonságérzetük. Nagyon fontos tehát, hogy amilyen gyorsan csak lehet, alkalmazkodva a jelenlegi helyzethez találjunk ki napi ütemtervet. Ez magában foglalhatja a szabadidőt is, amikor a gyerek játszhat a telefonjával és kapcsolatba léphet a barátaival, de technológiától mentes időt is szabjunk meg számukra. Bár mindez szigorúnak tűnhet elsőre, de gyerekeink számára nagy megkönnyebbülés lesz, hogy újra kiszámíthatóak lesznek a napjaik és tudják előre, hogy mikor kell dolgozniuk és mikor játszhatnak.

3. Hagyja, hogy gyermeke megélje az érzelmeit

Az iskolák bezárásával megszűntek az iskolai programok, elmaradnak a várt koncertek, meccsek és egyéb közösségi tevékenységek. Emiatt a felnőttek is csalódottak, de a gyermekek, különös tekintettel a kamaszokra, ezt sokkal komolyabb veszteségnek élik meg. Dr. Damour első számú javaslata: hagyjuk, hogy gyermekünk szomorú legyen, támogassuk, és mondjuk meg neki, teljesen természetes jelen helyzetben, hogy szomorú és csalódott.

4. Próbáljuk meg ellenőrizni, hogy miket olvasnak az interneten

A koronavírus kapcsán rengeteg téves információ terjed. Nem elegendő, ha csak elmondjuk a pontos tényeket gyermekeinknek, hanem folyamatosan kérdezzük őket, mit hallottak, mit olvastak a témában, és beszéljük meg, mi igaz és mi nem az, hogy ne alakulhasson ki belső szorongás az esetleges hamis, túlzó információk miatt. Ha vannak olyan kérdéseik, amelyekre nem tudunk válaszolni, használjunk megbízható oldalakat, mint például a koronavirus.gov.hu, vagy közismert szervezetek által közölt információkat, például az UNICEF és az Egészségügyi Világszervezet weboldalain.

5. Igyekezzünk kontrollálni saját viselkedésünket

Végül talán a legfontosabb szabály. Gyermekeink folyamatosan monitorozzák viselkedésünket, és sokkal érzékenyebb belső „receptorokkal” rendelkeznek, mint gondolnánk. Természetes, hogy a szülőként is szorongunk, hiszen az egészségügyi és gazdasági bizonytalanság terhe nyomja vállunkat, de most különösen fontos, hogy tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy kordában tartsuk negatív érzéseiket és próbáljunk meg ebből minél kevesebbet megosztani gyermekeikkel. A gyermekek ugyanis csak a szüleikre támaszkodhatnak, ők jelentik számukra a biztonságot, ezért irreális félelmet és szorongást élhetnek meg, ha bizonytalanságot ingerültséget tapasztalnak rajtuk.

Bár elsőre nehéznek tűnhet ezeknek a tanácsoknak a betartása, de nagyon fontos gyermekeink mentális egészségének megőrzése érdekében, hogy lehetőségeink szerint minél inkább megóvjuk őket egy olyan stresszhelyzettől, amely számukra megfoghatatlan, ismeretlen és amit éppen ezért nem tudnak kezelni.

Szöveg: Horváth Lilla