A Surrey megyei angol, aki nyakkendőben versenyzett, 1929 áprilisában született. Egy 1934-es építésű autóval vett részt első versenyén 1950. szeptember 2-án. Alig másfél évvel később pedig már bemutatkozó F1-es vb-futamán állt rajthoz. A Belga Nagydíjon az apja, Leslie D. Hawthorn által nevezett Cooper T20-szal indult, és rögtön negyedikként ért célba. Silverstone-ban dobogóra is állt, ez volt az első pódium, amelyet brit gyártmányú autó ért el, eredményei pedig egészen az összetett ötödik helyéig jutatták.

Fotó: Mike Hawthorne.org.uk
Az 1953-as évet a Ferrari színeiben kezdte és már a csapattal való negyedik versenyét, a Francia Nagydíjat megnyerte. Ezzel ő vált a britek első F1-es futamgyőztesévé.
1954-es szezonjában komoly égési sérüléseket szenvedett a bajnokságon kívüli Syracuse GP-n, és ebben az évben hunyt el autóbalesetben édesapja is. Egyik veséjét el kellett távolítani, az orvosok pedig közölték vele: valószínűleg nem fogja megélni a 30 éves kort. Ennek ellenére nagydíjat nyert és harmadik lett a vb-n.
A következő évben elhagyta a Ferrarit, hogy a Vanwallhoz csatlakozzon, de néhány verseny után ismét a Ferrarival indult. Közben Jaguarral Ivor Bueb oldalán megnyerte a Le Mans-i 24 órást. De alighanem a legkevesebb elismerést kapta az egynapos történetében. Ekkor következett be ugyanis a Le Mans-i katasztrófa, a történtekben pedig Hawthorn is szerepet játszott, az ő váratlan fékezése indította be a láncreakciót, amely következtében Pierre Levegh autója a közönségbe repült, és a versenyző mellett 83 néző életét veszítette.
A nyakkendőben versenyző angol
A következő szezonban a BRM csapatához szerződött, de 1957-ben újra visszatért a Ferrarihoz. Az év Francia Nagydíján a Ferrari még nem rendelkezett futamgyőzelemmel. A versenyen Hawthorn és csapattársa Musso haladt az első két helyen, az olasz a 10. körben azonban balesetet szenvedett, és kirepült az autóból. Még aznap életét veszítette a kórházban. Két versennyel később hasonló körülmények között másik csapattársa és barátja Peter Collins is elhunyt.
Barátja halála összetörte Hawthornt, de még meg kellett vívnia csatáját a bajnoki címért. Franciaországon kívül nem nyert máshol, de ötször futott be a második helyen, amely elégségesnek bizonyult, hogy egy pont előnnyel ő legyen a végső nyertes.
Collins halála és vesebetegsége miatt úgy döntött, nem folytatja tovább, és a Marokkói Nagydíj után visszavonult a versenyzéstől. Csupán három futamgyőzelmet szerzett pályafutása során, de sikerült elérnie minden autóversenyző álmát, az F1-es világbajnoki címet. Mindössze három hónapig élvezhette ki élete legnagyobb sikerét.
Ma sem lehet tudni, mi történt pontosan azon a január 22-i napon az angliai A3-as úton. Hawthorn éppen az F1-es csapatfőnök, Rob Walker Mercedesét előzte. Elveszítette az irányítást Jaguarja felett, nekiütközött egy teherautónak, majd egy út széli fának csapódott. A 29 éves friss világbajnok azonnal életét veszítette.
A cikksorozat előző részében Alberto Ascarit mutattuk be.
A Forma-1 legendái – Alberto Ascari: az első kétszeres világbajnok