A közlekedési szakember szerint nem lenne szabad ezt hagyni. Vitézy Dávid a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettesének szavait idézte, miszerint: „el kellene kerülni a több hónapos leállást, nemcsak azért, mert ciki, hanem mert az ismét egyre ijesztőbb koronavírus-helyzetben minden lehetőséget meg kellene adni a budapestieknek, hogy kerékpárra ülve elkerülhessék a fertőzésveszélyt”.

A BFK elnöke felhívta a figyelmet: a BKK Igazgatósága szeptemberben kiírt ugyan egy tendert a Bubi üzemeltetésére, 5 évre, 1,7 milliárd forintért. Ám annak kései határideje miatt nehezen képzelhető el, hogy november végén be tud állni egy új üzemeltető, főleg úgy, hogy a kiírás új kerékpárokra és egy teljesen új rendszerre vonatkozik.

Vitézy Dávid emlékeztetett a Bubit 2014 szeptemberében indították el 1100 kerékpárral és 76 dokkolóállomással. Mára a biciklik száma közel 2100-ra bővült és 158 állomáson érhető el a Bubi. „Az új, 5 évre szóló tender ehhez képest mindössze 1200 biciklire szól (+360 darabra opcióval) és 158 dokkolóállomással (+15 db opció)” – fogalmazott.

Magyarázata szerint ez azt jelenti: a Bubi állomások száma szinte változatlan marad 2026-ig – ami pedig a legfájóbb ebben, hogy legalább 500, de ha az opciót nem hívják le, közel 900 biciklivel csökken a Bubi kerékpárjainak száma a következő 5 évre szólóan a maihoz képest.

„Így tehát a rendszer nem csak, hogy nem bővül majd 2026-ig, hanem bizonyosan jelentősen szűkül is, több mint 40%-kal!”

– összegzett a szakember példaként felhozva, hogy a közbringa 5 éven belül így bizonyosan nem jut el Újpestre, Ferencváros vagy Józsefváros külsőbb területeire, Kőbányára vagy Csepelre.

Vitézy Dávid szerint a Bubi visszafejlesztéséről szóló döntés rövidlátó hozzáállást tükröz és szembe megy a városvezetés klímavédelemmel és fenntartható közlekedéspolitikával kapcsolatban megfogalmazott célkitűzéseivel, a döntést nem előzte társadalmi egyeztetés, sőt, az átláthatóság minimumát sem teljesítve mindössze a közbeszerzési értesítőből értesülhetett a nyilvánosság a Bubi átalakításáról.

Az új kiírás szerint az új eszközöket szolgáltatásként vennék igénybe – hívta fel a figyelmet, hozzátéve, hogy a kiszervezés jelentősen növelni fogja az üzemeltetés költségeit, ráadásul a Bubi bővítésére az elmúlt években igénybe vett uniós forrásokat is vissza kell fizetnie a BKK-nak.

Vitézy Dávid azzal zárta sorait: bízik benne, hogy sikerül ezt a rossz döntést korrigálni és a BKK vagy a Főváros vezetése visszavonja ezt az elhibázott koncepción alapuló közbeszerzési kiírást.

Forrás: Facebook.com/vitezydavid