A hideg idő érkeztével jóval kevesebb a kerékpáros a fővárosi utakon, és egyre többen vélik úgy, hogy a koronavírus okozta veszélyhelyzetben fontos lenne a lehető legtöbb autós parkolóhely biztosítása. Ennek ellenére Budapest továbbra is fenntartja a korábban ideiglenesnek bejelentett – a Nagykörúton és a Baross utcában egyes szakaszokon parkolóhelyek helyén kialakított – biciklisávokat. A Józsefvárosi és a Ferencvárosi Fidesz közleményben szólította fel Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy

a veszélyhelyzet idejére szüntesse meg a – budapestiek megkérdezése nélkül alakított ki eredetileg ideiglenesnek szánt – kerékpársávokat, és adja vissza az elvett parkolóhelyeket a ferencvárosiaknak és a józsefvárosiaknak.

Baranyi Krisztina és Pikó András polgármestereket pedig arra kérte a két helyi szervezet, hogy „álljanak ki a ferencvárosiakért és a józsefvárosiakért, és kezdeményezzék a főpolgármesternél az intézkedést”.

Lehessen parkolni az önkormányzat parkolóhelyein is

Ferencvárosi és a Józsefvárosi Fidesz korábban azt kérte a két kerület polgármesterétől, hogy az önkormányzat és intézményeinek parkolóhelyein – a hétfőtől életbe lépett kormányrendelet szellemében (erről itt írtunk) – tegyék lehetővé a díjmentes éjszakai parkolást a környéken lakók számára.

Kerékpárosok vs. autósok

Emlékezetes: a Fővárosi Önkormányzat március végén döntött arról, hogy ideiglenes kerékpársávokat alakít ki a belvárosban. Kerékpársávot hoztak létre a Nagykörúton, majd az Üllői úton is. Kicsit később bejelentették azt is, hogy ideiglenes kerékpársáv lesz a Baross utcában. A kerékpársávok kijelöléséről nem egyeztettek a lakossággal, amit akkor sokan sérelmeztek.

A kerékpársáv – amely ugyan biztonságosabbá tette a városi kerékpározást – a körút több részén és az Üllői úton is elvett egy-egy sávot az autósoktól, ami sok konfliktushoz, egyes részeken a szokásosnál nagyobb dugókhoz is vezetett. Az Üllői úti kerékpásáv csendben-lassan megszűnt, erről itt írtunk részletesen.

Rengeteg parkolóhely megszűnt

Nem csak autósávokat vettek el a kerékpársávok kialakításával, számtalan parkolóhely is megszűnt. A körúton a Blaha Lujza tér és a Petőfi híd között – itt augusztustól lett újra kétsávos lett az autós közlekedés – a parkolósávokból alakítottak ki kerékpárutakat. A Baross utcában legalább 12-13, a körúton több tucat parkolóhely „veszett el”.

A parkolóhelyek csökkenése jelentősen megnehezítette a környéken lakó autótulajdonosok hétköznapjait. De nehezebbé vált a helyzet a helyi vállalkozásoknak is, főleg az áruszállítások.