A Lánchídéhoz hasonlóan kevesebb műszaki tartalommal is jelentősen, közel félmilliárd forinttal drágul a Blaha Lujza tér felújítása is – írja a Világgazdaság –, miután Pikó András szövetségese, Karácsony Gergely jelentősen átszabta a Tarlós István városvezetése alatt készült terveket.

Az európai közbeszerzési értesítőben megjelent, hogy áfa nélkül 3,591 milliárd forintba kerül a Blaha Lujza tér – Karácsony által átszabott – felújítása, amely azonban bruttó 4,56 milliárdra rúg. Erről szerződött a BKK és az STR Mély- és Magasépítő Kft., a Strabag leányvállalata. Érdekesség, hogy korábban Karácsony Gergely korábban azt mondta a Strabagról, hogy  “a tönk szélére juttatta hazai riválisait” most mégis ez a cég nyeri a fővárosi közbeszerzéseket.  

Növekvő ár, csökkenő műszaki tartalom, tolódó befejezés

Mintegy 400 millió forinttal drágult meg a Karácsony Gergely által – mint mondta – „racionalizálás” céljából teljesen átszabott terv, amelynek műszaki tartalma is szűkült a Tarlós István vezette Fővárosi Közgyűlés által 2019 májusában elfogadott büdzséhez képest, hiszen a főváros korábbi polgári városvezetése 4,167 milliárdos rekonstrukciós költségvetést fogadott el.

A Tarlós-féle terv szerint idén december 31-re befejezték volna a felújítást, ami kiterjedt volna a Blaha Lujza térre és közvetlen környezetére, új középülettel, a forgalomtechnikai munkák elvégzésével, növénytelepítéssel és az itteni gyalogos-aluljáró bővítésével.

Elmaradhat a Somogyi Béla utca felújítása

A Somogyi Béla utca átépítése a jelenlegi tervekben csak opcionálisként szerepel. Ezzel kapcsolatosan hetekkel ezelőtt kérdéseket tettünk fel a BKK-nak valamint Budapest Főváros Városházának, ám egyik helyről sem kaptunk választ. 

A mostani állapotok szerint a júliusi munkaterület-átvételtől számítva legalább másfél év elteltével, 2022 végén lesz csak esedékes az átadás. A csökkentett műszaki tartalom miatt pedig kimaradnak különböző térépítészeti, közlekedési, közműkiváltási elemek, és nem épül buszváró, sem pavilonépület kávézóval és nyilvános illemhellyel. Az aluljáró bővítését (ügyfélközponttal és az akadálymentesítést biztosító lifttel) pedig szintén kihúzták a feladatok közül.

Erősen emlékeztet a Lánchídéra a Blaha Lujza tér esetében bekövetkező áremelkedés – hívja fel a figyelmet a Világgazdaság: míg a korábbi városvezetés alatt a Széchenyi lánchíd beruházásának tényleges költsége megállt bruttó 21,8 milliárd forintnál (2019. szeptember 23.), a jelenleginél már 26,75 milliárdra rúg a végső (2020. de­cember 18.) számla. A kettő között majdnem ötmilliárdos az eltérés.