„Hosszas egyeztetések után megszületett a kormány döntése, így jövőre megkezdődnek az első ütem munkálatai a Józsefvárosi pályaudvar területén” – közölte október 2-án Kocsis Máté. A kerület országgyűlési képviselője hozzátette: a kulturális negyedhez kapcsolódó fejlesztés főként az új Közlekedési Múzeumot érinti, de megvalósul egy régi álom is: indul a korábbi járműjavító szennyezett talajának környezeti kármentesítése is.

Amikor kiderült, hogy a MÁV északi járműjavítója lesz az új otthona a Közlekedési Múzeumnak, akkor a projekt megálmodói fejében nemcsak egy múzeum lebegett, hanem az is, hogy ebből a kieső területből egy olyan kulturális negyedet hozzanak létre, ami képes maga köré szervezni a környező városrészek fejlődését – számoltak be a Hírnyolcnak a múzeum munkatársai.

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldal

Közvetlen kapcsolat Józsefvárosból a múzeumhoz

A múzeumprojekttel párhuzamosan a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) összefogásában van egy törekvés, hogy a korábbi józsefvárosi pályaudvar területén koordináltan történjenek további beruházások. Az állami területen számos fejlesztési elképzelés merült már fel, amiből kettő jutott el a megvalósulásig, a Sorsok háza és az MTK utánpótlásközpontja.

Józsefváros korábbi, polgári vezetése egy strandot is szeretett volna ennek a területnek egy szeletén. A projekt előkészítése el is indult, találtak is megfelelő vizet a felszín alatt. Ám Pikó András hivatalba lépésével a projekt teljesen leállt, a polgármester semmit nem tett a megvalósítás érdekében.

Fotó: Baranyai Attila / Hírnyolc

Ezek mellett azonban van még hely a területen. Ezért a Kőbányai útról a fővárosi szociális bérházat megkerülve épül egy feltáró út, ami a Hungária körúton átívelő vasúti hídon – amely átalakul közúti-vasúti felüljáróvá – lép át a X. kerületbe. Itt pedig a hátsó részen szolgálja ki a múzeum területét.

Sétány lehet az egykori kínai piac helyén?

A BFK szerint jó lenne a Blaha Lujza tér, illetve a Kálvária tér környékének összekötése az északi járműjavítóban formálódó kulturális negyeddel úgy, hogy igényesebb környezetben el lehessen oda jutni gyalogosan, illetve kerékpárral. Ehhez számos fejlesztésre van szükség, például a Népszínház utca forgalomcsillapítására, a Baross utca környékének fokozatos megújítására, az Orczy tér rendbe tételére.

Ezen fejlesztések a múzeum projekt horizontján kívül állnak, de arra, hogy az egykori józsefvárosi pályaudvaron létre lehessen hozni egy, az Orczy úttól a felüljáróig tartó védett sétányt, van fejlesztési elképzelés. Ennek a legkeletibb szakasza valósulna meg a múzeum projekttel, ami nemcsak út, hanem egy szélesebb gyalogosfelület is lenne fasorokkal. A fejlesztés a beruházás többi elemével együtt 2025-26-ra fejeződhet be.

Fotó: Baranyai Attila / Hírnyolc

Kandó villanymozdonya, Csonka autói és Ikarusz buszok

A Közlekedési Múzeum fejlesztése várhatóan két ütemből álló majd. Első körben a MÁV északi járműjavító telkének észak-keleti sarkában az ipari múltból visszamaradt épületeket újítják fel, amelyek reményeik szerint már 2023-tól látogathatók lesznek. Ezzel párhuzamosan pedig a dízel csarnok új épületszárnyának kialakítása is elindul.

Fotó: Közlekedési Múzeum

„Az új múzeumnak nagy szerepe lesz az ipari örökség megőrzésében, a hetvenezres gyűjtemény része lesz például Európa egyik leggyorsabb, magyar gőzmozdonya, Kandó nagyhírű villanymozdonya, Budapest egyik első villamosa, Csonka János első autói és az Ikarus-buszgyártás darabjai” – írta Kocsis Máté közösségi oldalán.

Új vasútállomás, ami a józsefvárosiak közlekedését is segíti

A beruházáshoz kapcsolódóan egy új vasútállomást is épül a Hungária körúton, ami a napokban kapta meg az építési engedélyt – számolt be Vitézy Dávid a közösségi oldalán. Ez a múzeum előterén keresztül gyalogos kapcsolatot teremt az 1-es, a 37-es és a 28-as villamoshoz, valamint a 9-es buszhoz.

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldal