Enyhén szólva sem aratott osztatlan sikert Karácsony Gergely legújabb, a budapesti autós közlekedést további katasztrofális helyzetbe hozó terve, miszerint 2023-tól végleg kitiltaná az autósokat a pesti alsó rakpartról. Az országos politikai kérdésekkel inkább foglalkozó budapesti főpolgármester az M3-as metró elhúzódó felújításának befejezése után a Lánchídtól minimum az Erzsébet hídig, de akár a Margit hídig zárná le a rakpartot.

Karácsony is tudja, népszerűtlen a terve

Noha régóta tervezi Karácsony, hogy „civil és zöld szervezetek” javaslatára autómentessé tegye a rakpartot, pontosan tudta, hogy ezt sokan nem gondolják jó döntésnek. Erről tanúskodik, hogy a Telexnek a választás után beismerte, hogy a várnia kellett a bejelentéssel, mert felismerte, „nem a kampány a legjobb időpont rá”.

Közvélemény-kutatás van, hatástanulmány nincs

A főpolgármester annak ellenére hivatkozik a Medián közvélemény-kutatására, amely szerinte azt tükrözi, hogy a „budapestiek többsége támogatja a pesti alsó rakpart gyalogos fejlesztését”, hogy március 30-án még azt bizonygatta, nem lehet hinni az ilyen felméréseknek. Példaként azt hozta, hogy 2019-ben több kutatócég Tarlós István győzelmét hozta ki, mégis ő nyerte az önkormányzati választást. Erre most egy hibahatáron belüli eredményű, 1000 fős kutatásra alapozva tiltaná ki az autósokat a rakpartról. Emlékezetes, a hírhedt nagykörúti biciklisávok kapcsán is közvélemény-kutatásra alapozva bénította meg a forgalmat, hiteles, szakmai hatástanulmány pedig egyik esetben sem készült.

A valódi többség nem támogatja Karácsony ámokfutását

A közvélemény-kutatás kimutatta „többséget” hangoztató Karácsony-poszt alatt alig találni olyan hozzászólást, amely támogatná Karácsony elképzelését. Iván szerint például „ez a legnagyobb őrültség, amit Budapest ellen el lehet követni”. Péter azt írta, hogy ő Karácsonyra szavazott, de „ez a hirtelen rakpart-beszántás nem tetszik”. A születése óta budapesti Szilvia szerint pedig az a „többség”, amelyről Karácsony beszél, „nem létezik”. Dániel pedig arra emlékeztette a főpolgármestert, hogy ha valóban ilyen támogatottsága van a rakpart lezárásának, akkor miért nem választások előtt hozakodott elő ezzel?

A szakmai szervezetek is tiltakoznak

Az Indexnek nyilatkozó Magyar Autóklub elnök szerint, ha csak egy centit is kivesznek az érintett szakaszból, már azzal teljesen ellehetetlenítik a pesti rakpart észak-déli összeköttetését. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szakembere pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy főváros autós átjárhatóságát tovább rontó lépés komoly gondokat okozhat a lakossági szolgáltatóknak. A BKIK ezért online konzultációt indít a kérdésben.

Forrás: Metropol